Prace doktorskie / Habilitacyjne (WBiIŚ)
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Prace doktorskie / Habilitacyjne (WBiIŚ) wg Temat "Dyscyplina::Nauki inżynieryjno-techniczne"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Open Access Analiza formowania się oporu pobocznicy pala w gruntach niespoistych na podstawie modelowych badań laboratoryjnych(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2017) Żarkiewicz, Krzysztof; Meyer, Zygmunt promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Architektury; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i ArchitekturyPozycja Open Access Analiza możliwości konwersji krzywej próbnego statycznego obciążenia pala przy zmianie jego geometrii(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2021) Stachecki, Kamil; Meyer, Zygmunt promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii ŚrodowiskaPozycja Open Access Analiza nośności i mechanizmów uszkodzeń odcinkowych ceglanych nadproży łukowych(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2014) Nowak, Rafał; Orłowicz, Romuald promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Architektury; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i ArchitekturyPozycja Open Access Analiza wpływu niepewności na interpretacje wyników krzywei Q-s przy wykonywaniu próbnych statycznych obciążeń pali(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2022) Wasiluk, Adam; Meyer, Zygmunt promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii ŚrodowiskaW rozprawie przedstawiono analizę wpływu założonej niepewności na interpretacje wyników krzywej Q-s. W przeglądzie literatury (rozdział 3) uwzględniono obecnie najpowszechniej używane metody interpretacji wyników testów statycznych pali tj. krzywe Q-s oraz opisano dotychczasowe podejście do niepewności wyników testów statycznych pali. Na podstawie analizy wybrano metodę pozwalającą na przeprowadzenie analizy wpływu niepewności na interpretacje krzywej Q-s. Zdecydowano, iż zastosowana zostanie krzywa Meyera-Kowalowa (krzywa M-K). W rozdziale 4 przedstawiono analizę zjawiska współpracy pala z gruntem , szczegółowo omówiono wybraną metodę (krzywa M-K) oraz przedstawiono sposób uwzględnienia założonych niepewności w modelu i zbiorze punktów {Ni, siJ pomierzonych w teście statycznym. Wyszczególniono dwa rodzaje niepewności będących dalszą częścią analizy w rozprawie tj. s0 (niepewność dotycząca dopasowanie się gruntu do pala w początkowej fazie obciążania) oraz sk (niepewność wynikająca z wyniesienia pali kotwiących). W rozdziale 5 wybraną metodę zweryfikowano z użyciem wyników uzyskanych w trakcie badań eksperymentalnych, opierających się na analizie wyników testów statycznych pali wielkośrednicowych obciążanych , aż do uzyskania niekontrolowanego osiadania elementu konstrukcyjnego. Obliczenia modelem M-K przeprowadzono na skróconych zbiorach {Ni, siJ, porównano je z wynikami badań eksperymentalnych. uzyskano wyniki pozwalające na stwierdzenie dużej dokładności modelu dla pali obciążanych w warunkach rzeczywistych. Następnie w rozdziale 6 przeprowad zono badania analityczne w oparciu o wyniki dostępnych rzeczywistych testów statycznych wykonanych w małym zakresie osiadania. Przedstawiono przykłady obrazujące wpływ parametrów niepewności na wyniki interpretacji krzywej Q-s. Łącznie przeanalizowano 61 pali w małym zakresie osiadania. Następnie przeprowadzono analizę statystyczną uzyskanych wyników oraz zmian wartości parametrów krzywej M-K. Omówiono również kwestie zmiany parametrów krzywej M-K w ujęciu technologii wykonania pala oraz wpływ niepewności na rozkład składowych oporu pala. W oparciu o przeprowadzone badania w rozdziale 7 przedstawiono praktyczne zastosowanie wyników. Omówiono związki krzywej M-K dla dużych obciążeń, współczynnik bezpieczeństwa oraz przedstawiono procedurę wykonania obliczeń w oparciu o procedurę przedstawioną w rozprawie. W rozdziale 8 przedstawiono podsumowaniem badań, wyprowadzono wnioski i omówiono program dalszych badań.Pozycja Open Access Analiza wpływu skrócenia trzonu na opór pobocznicy(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2021) Siemaszko, Paweł; Meyer, Zygmunt promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii ŚrodowiskaPozycja Open Access Analiza współpracy fundamentu płytowo-palowego z podłożem gruntowym z uwzględnidnidm oporu pobocznicy i podstawy pala wywołanych osiadaniem(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2018) Cichocki, Piotr; Meyer, Zygmunt promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Architektury; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i ArchitekturyPozycja Brak dostępu Analiza właściwości betonu z włóknami stalowymi z recyklingu opon samochodowych(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2019) Pawelska-Mazur, Magdalena; Kaszyńska, Maria Promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii ŚrodowiskaPozycja Open Access Badanie wpływu zmian parametrów drgań niwelatorów precyzyjnych na dokładność pomiaru przemieszczeń pionowych obiektów budowlanych. Rozprawa doktorska(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2023) Kurnatowski, Marek; Mrówczyńska, Maria promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Uniwersytet Zielonogórski. Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii ŚrodowiskaPozycja Open Access Identyfikacja determinant skuteczności szykan drogowych zastosowanych w srefach wjazdowych dróg wojewódzkich do małych miejscowości(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2022) Kacprzak, Dominik; Sołowczuk, Alicja promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii ŚrodowiskaRozprawa dotyczy tematyki uspokojenia ruchu w strefach wjazdowych do małych miejscowości położonych w ciągu dróg wojewódzkich z wybudowanymi szykanami. Na podstawie studium literatury wykazano, że podjęte zagadnienie jest szeroko rozwinięte i szczegółowo opracowane pod względem doboru parametrów geometrycznych poszczególnych elementów szykan, ale nie wyczerpuje w pełni tematyki wpływu zagospodarowania otoczenia strefy wjazdowej i zastosowanej organizacji ruchu, jako determinant mających wpływ na percepcję kierowców, a tym samym na redukcję prędkości i zarazem efektywność szykan. W rozprawie wykazano, że przy jednakowym stanie nawierzchni, zbliżonych parametrach geometrycznych wybudowanych szykan oraz zbliżonej wielkości godzinowego natężenia ruchu można otrzymać bardzo zróżnicowane redukcje prędkości w strefach wjazdowych przy przejeździe wzdłuż szykany. Stało się to przesłanką do podjęcia tematu rozprawy dotyczącej identyfikacji determinant skuteczności zastosowanych rozwiązań w strefach wjazdowych dróg wojewódzkich do miejscowości. Biorąc powyższe pod uwagę w rozprawie wprowadzono zagregowany parametr z, czyli zmienną niezależną, która odpowiada sumie determinant przestrzennego zagospodarowania otoczenia drogi łącznie oddziałujących na percepcję kierowców przejeżdżających przez strefę wjazdową, wywołując oczekiwaną redukcję prędkości. Jest to wynik analiz, w których scharakteryzowano strefy wjazdowe w trzech oddzielnych kryteriach. W każdym z kryteriów oszacowano determinanty stanowiące cechy danej strefy wjazdowej, mogące potencjalnie oddziaływać na percepcję kierowców i na redukcję prędkości. Na podstawie badań terenowych oraz przyjętej metodologii badawczej zbadano zależność redukcji prędkości i wskaźnika zmian prędkości od przyjętego w rozprawie zagregowanego parametru z. Dodatkowo przeanalizowano wpływ zastosowanych szykan na hałas drogowy oraz bezpieczeństwo ruchu. Pozytywne wyniki analiz regresji ww. zależności potwierdziły postawioną tezę w rozprawie doktorskiej. Otrzymane wyniki analiz pozwoliły na sformułowanie wniosków, że redukcja prędkości i oczekiwana wartość prędkości wjazdowej do wsi zależy w głównej mierze od synergii łącznego oddziaływania warunków drogowych, organizacji ruchu oraz zagospodarowania otoczenia strefy wjazdowej, a nie wynika wyłącznie z parametrów geometrycznych zastosowanej szykany.Pozycja Open Access Kryteria estymacji parametrów konceptualnych modeli hydrologicznych relacji opad-odpływ(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2022) Laskowski, Norbert; Kurnatowski, Jacek promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii ŚrodowiskaPomimo upływu lat problem transformacji opadu w odpływ pozostaje nadal aktualny, o czym świadczą prace (Kurnatowski, 2017; Rodriguez-Rincon et al., 2015; Todini & Biondi, 2017; Chowdary et al., 2012) i wielu innych. Wraz z rozwojem technologii i technik numerycznych powstają nowe możliwości modelowania związku relacji opad-odpływ, wśród których wyróżnia się zaawansowane algorytmy matematyczne pozbawione fizycznego uzasadnienia bazujące na sztucznych sieciach neuronowych czy mechanistycznym modelowaniu opartym na danych (DBM) oraz rozbudowane matematyczne modele zlewni odzwierciedlające strukturę rzeczywistego systemu zlewni. Podstawowym elementem tych rozbudowanych modeli zlewni o rozproszonej strukturze (ang. distributed models) najczęściej są konceptualne modele zbiorników liniowych. Wnikliwa analiza w zakresie ich struktury, optymalizacji parametrów i uzyskanych niepewności pozostaje zatem aktualnym tematem rozważań hydrologów. W pracy analizie poddano pięć struktur konceptualnych liniowych modeli hydrologicznych relacji opad-odpływ: pojedynczy zbiornik liniowy, kaskada Nasha, model kaskady zbiorników zatopionych, model Diskina, model równoległych kaskad: Nasha i zbiorników zatopionych. Wyniki przeprowadzonych badań pozwalają stwierdzić, że wykorzystane w badaniach modele liniowe cechuje duża wrażliwość na zastosowane kryteria estymacji. Większość z powszechnie stosowanych funkcji celu bazuje na pojęciu błędu kwadratowego, co skutkuje dużą czułością modelu na różnice wartości szczytowych i niewrażliwością na rozbieżności w zakresie niskich wartości przepływów. Ponieważ wykorzystywane funkcje celu determinują wyniki modelu w zakresie rozpatrywanej miary, idea kryterium umożliwiającego jednoczesną analizę kilku cech hydrogramu wydaje się dobrym kierunkiem rozwoju optymalizacji umożliwiając uzyskanie rozwiązania satysfakcjonującego z punktu widzenia kilku charakterystyk. Takie podejście, choć wymaga przyjęcia większego zakresu dopuszczalnego błędu rozwiązania w odniesieniu do pojedynczej cechy dopasowania, pozwala uzyskać większe podobieństwo między hydrogramem symulowanym a rzeczywistym w aspekcie całościowym. Ocenę możliwości modeli konceptualnych relacji opad-odpływ do odtworzenia kształtu wezbrania określano przy użyciu kryterium szczytów przesuwnych. Pomimo uzyskania obiecujących wyników zarówno kryterium wielocelowe, jak i kryterium szczytów przesuwnych wymagają dalszej pracy w celu zwiększenia zakresu ich zastosowania. Zastosowanie struktury kaskady zbiorników zatopionych jako jednej z kaskad modelu Diskina pozytywnie wpływa na jakość modelu.Pozycja Open Access Metody zagospodarowania osadów ściekowych z ubocznymi produktami spalania węgla oraz biomasy : omówienie osiągnięcia naukowego stanowiącego cykl 8 publikacji powiązanych tematycznie(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2022) Kiper, Justyna; Iżewska, Anna promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii ŚrodowiskaPozycja Open Access Modelowanie drgań przestrzennych i identyfikacja parametrów dyskretnych modeli stalowo-betonowych belek zespolonych(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2014) Abramowicz, Małgorzata; Berczyński, Stefan promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i ArchitekturyPozycja Open Access Naukowe podstawy oceny stanu dwupasowych dróg dwukierunkowych ze względu na ich wartości użytkowe : autoreferat rozprawy habilitacyjnej(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2006) Sołowczuk, Alicja Barbara; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii ŚrodowiskaPozycja Open Access Numerical analysis of static and dynamic sensitivity of complex structural systems with random parameters(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2014) Weber, Hanna; Tran, Duong Hien promotor; Budziński, Ryszard promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Architektury; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Architektury; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie; Wydział InformatykiPozycja Open Access Ocena wytrzymałości na ściskanie konstrukcji murowych z uwzględnieniem badań in situ(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2015) Tkacz, Piotr; Orłowicz, Romuald promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Architektury; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i ArchitekturyPozycja Brak dostępu Określenie nośności granicznej pali na podstawie próbnych obciążeń statycznych w ograniczonym zakresie(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2014) Szmechel, Grzegorz; Meyer, Zygmunt promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Architektury; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i ArchitekturyPozycja Open Access Określenie poborów chwilowych ciepłej wody użytkowej w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2017) Nejranowski, Jerzy; Szaflik, Władysław promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Architektury; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i ArchitekturyPozycja Open Access Określenie wartości modułu ściśliwości konsolidowanego gruntu organicznego na podstawie badań terenowych(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2021) Olszewska, Magdalena; Meyer, Zygmunt promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii ŚrodowiskaNadmierne osiadanie gruntów organicznych jest poważnym problemem inżynierskim. Dokładne obliczenie osiadania, które będzie zbliżone do rzeczywistego na etapie projektowana jest bardzo istotne. W celujego określenia konieczna jest znajomość modułu ściśliwości gruntu organicznego, który będzie faktycznie odzwierciedleniem ściśliwości w terenie. Na podstawie przeglądu literatury opisano charakterystykę gruntów organicznych, a w szczególności torfów. Scharakteryzowano proces ich powstawania, skalę klasyfikacji Von Posta, podstawowe właściwości fizyczne oraz zestawienie modułów ściśliwości zebrane na podstawie danych z całej Polski. Przedstawiono zjawisko ściśliwości gruntów z uwzględnieniem wpływu moduł ściśliwości. Nierozerwalnie ze ściśliwością związane jest osiadanie podłoża. Podano metody jego wyznaczania oraz opisano badania osiadania nasypów na gruntach organicznych zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Grunt organicznych jest mocno ściśliwy, dlatego istotne jest pokazanie modeli podłoża słabego. Analizując zjawisko osiadania nasypu na podłożu organicznym uwzględniono stan naprężeń i odkształceń w gruncie. Przede wszystkim wpływ stanu trójosiowego naprężeń na jednoosiowy stan odkształceń. Wyniki tych analiz pozwoliły stworzyć cztery modele matematyczne o różnym stopniu złożoności do wyznaczenia modułu ściśliwości gruntów organicznych na podstawie osiadania nasypu przeciążającego. Dla czterech wyżej wymienionych modeli przeprowadzono numeryczne symulacje. Na ich podstawie wybrano model wykorzystany do badań eksperymentalnych. Opisano badania eksperymentalne na podstawie obciążenia podłoża organicznego nasypem przeciążającym w Szczecinie. Pokazano wyniki z tych badań. Dla praktycznego wykorzystania modeli przeprowadzono analizy dwóch nasypów na poligonie badawczym Noteć wykonanych przez zespół Katedry Geotechniki SGGW w Warszawie. Wskazując na model, którym można wykorzystać w praktycznym ujęciu. Rozprawę doktorską podsumowano wnioskami i programem dalszych badań.Pozycja Open Access Porównawcza analiza pełzania twardniejącego betonu zwykłego oraz modyfikowanego zbrojeniem rozproszonym(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2015) Błyszko, Jarosław; Kiernożycki, Włodzimierz promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Architektury; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i ArchitekturyPozycja Open Access Wpływ pielęgnacji na odkształcenia skurczowe kompozytów cementowych wykorzystywanych w technologii druku 3D(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2023) Federowicz, Karol Krzysztof; Kaszyńska, Maria promotor; Zieliński, Adam promotor pomocniczy; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska