Prace doktorskie / Habilitacyjne (WIMiM)
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Prace doktorskie / Habilitacyjne (WIMiM) wg Temat "Dyscyplina::Nauki inżynieryjno-techniczne"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 36
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Open Access Analiza i ocena termodynamiczna efektywności pracy nisko i średniotemperaturowej siłowni parowej z obiegiem nadkrytycznym(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2019) Mocarski, Szymon; Borsukiewicz-Gozdur, Aleksandra promotor; Wiśniewski, Sławomir promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Open Access Badania doświadczalne i numeryczne uzwajania cewek nadprzewodnikowych wykonanych z przewodu wielożyłowego Nb3Sn typu Rutherford(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2018) Pulikowski, Dariusz; Pajor, Mirosław promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Open Access Badanie metodami elektronowego rezonansu magnetycznego i stałoprądowej podatności magnetycznej układu FeVO4-Co3V2O8(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2018) Pilarska, Malwina; Guskos, Nikos promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Open Access Badanie właściwości fizycznych materiałów zawierających jony Fe²+ z przeznaczeniem na próbniki wysokiego ciśnienia(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2021) Zając, Magdalena; Rudowicz, Czesław promotor; Gnutek, Paweł promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Open Access Budowa chemiczna, struktura fizyczna i zużycie ścierne multiblokowych elastomerów uretanowych(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2018) Nachman, Małgorzata; Rosłaniec, Zbigniew promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Open Access Charakterystyka materiałów nanokompozytowych zawierających centra magnetyczne lub nanocząstki magnetyczne(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2015) Guskos, Aleksander; Typek, Janusz promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Open Access Dobór podstawowych składników staliwa austenitycznego na elementy pieców do nawęglania(Politechnika Szczecińska, 1986) Piekarski, Bogdan; Wysiecki, Mieczysław promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Brak dostępu Dobór wybranych parametrów technologicznych frezowania i nagniatania ze względu na stan przestrzenny struktury geometrycznej powierzchni(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2021) Dudzińska, Sara; Berczyński, Stefan promotor; Grochała, Daniel promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Open Access Dynamika procesu mikrofrezowania : - badania doświadczalne i modelowanie(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2018) Matuszak, Marcin; Powałka, Bartosz promotor; Kochmański, Paweł promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Open Access Efektywność pracy elektrowni geotermalnej z organicznym czynnikiem roboczym(Politechnika Szczecińska, 2008) Borsukiewicz-Gozdur, Aleksandra; Nowak, Władysław promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Brak dostępu Emisja spalin z ciągników rolniczych na obszarach wiejskich województwa zachodniopomorskiego : rozprawa doktorska(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2023) Wojciech, Jarosław; Koniuszy, Adam promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Iżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Kształtowaie Środowiska i RolnictwaPozycja Open Access Formowanie warstwy azotowanej na stali ferrytyczno-austenitycznej X2CrNiMoN 2253(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2013) Bielawski, Jarosław; Baranowska, Jolanta promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Brak dostępu Hybrid fibre biocomposites with pp matrix manufacturing, structure and physical properties(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2019) Franciszczak, Piotr; Błędzki, Andrzej K. promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPrezentowana praca doktorska opracowana została na podstawie autorskich artykułów naukowych będących prezentacją wyników badań nad warunkami występowania pozytywnego efektu hybrydowego w kompozytach termoplastycznychdo przetwórstwa wtryskowego wzmacnianych hybrydyzowanym wzmocnieniem włóknistym. Praca doktorska określa wpływ podstawowych właściwości wzmocnienia takich jak: kształt i udział objętościowy włókien i napełniaczy, ich charakterystyknaprężenie-odkształcenie na właściwości mechaniczne kompozytu hybrydowego.Otrzymane rezultaty stanowią wytyczne do otrzymywania nowych hybrydowych materiałów kompozytowych o polepszonychwłaściwościach mechanicznych, obniżonym koszcie materiałowym czy też wykorzystanie materiałów ze źródeł odnawialnych. Pierwszym użytecznym rezultatem badań nad hybrydyzacją było zastąpienie do 50% udziału krótkich włókien regenerowanej celulozy przez kilkukrotnie tańsze włókniste mikronapełniacze celulozowe i lignocelulozowe dające znaczne zmniejszenie kosztu materiału kompozytowego i zapewniające ułatwione przetwórstwo przy jednoczesnym zachowaniu wysokich parametrów mechanicznych. Obserwacje wyników przeprowadzonych hybrydyzacji stanowiły również podstawę do opracowania nowatorskiej metody wytwarzania kompozytów z hybrydową (podwójną) interfazą włókno-osnowa. Metoda ta umożliwiła zwiększenie absorpcji energii udarowej w stosunku do kompozytu referencyjnego z całkowicie skompatybilizowaną interfazą włókno-osnowa, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej pierwotnej wytrzymałości na rozciągnie i zginanie. Zasady doboru wzmocnienia do hybrydyzacji pod kątem jego właściwości, właściwości osnowy i procesu przetwórstwa oraz wykorzystanie nowej metody hybrydyzacji interfazy włókno-osnowa zastosowanej do wytwarzania kompozytów polipropylenowych wzmacnianych krótkimi włóknami regenerowanej celulozy stanowią punkt wyjściowy do opracowywania innych hybrydowych materiałów kompozytowych o poprawionych właściwościach mechanicznych.Pozycja Open Access Konstrukcyjno-eksploatacyjne czynniki procesu niszczenia odlewów palet stosowanych w piecach do obróbki cieplnej : rozprawa doktorska(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2021) Bajwoluk, Artur; Gutowski, Paweł promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiOdlewy palet, stanowiące przedmiot analiz podjętych w niniejszej rozprawie doktorskiej, stanowią podstawowy element osprzętu pieców do obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej, na których ulepszane cieplnie elementy są transportowane podczas procesów obróbki. Z uwagi na warunki eksploatacji palety narażone są na oddziaływanie wiel u niekorzystnych czynników wpływających negatywnie na ich trwałość. Celem prowadzonych badań było poznanie mechanizmów powodujących niszczenie tego rodzaju osprzętu oraz ocena możliwości spowolnienia tego procesu . Na podstawie dokonanego przeglądu literatury obejmującego m.in. takie zagadnienia jak: warunki pracy osprzętu technologicznego pieców, materiały stosowane do wykonywania analizowanych odlewów, źródła naprężeń w elementach eksploatowanych w warunkach gwałtownych zmian temperatury oraz przegląd powszechnie występujących zniszczeń rzeczywistych elementów osprzętu pieców postawiono tezę, iż możliwe jest wprowadzenie takich zmian konstrukcyjnych palet, które istotne zmniejszą naprężenia cieplne w czasie każdego cyklu pracy, skutkiem czego będzie znaczące podwyższenie ich trwałości . Zmiany takie nie mogą być jednak wprowadzane arbitralnie, lecz muszą wynikać z odpowiednio przeprowadzonych analiz wytrzymałościowych , w których uwzględnione zostaną zarówno zmiany struktury i związane z tym zmiany właściwości mechanicznych zachodzące w materiale palet w czasie ich eksploatacji, jak i naprężenia cieplne powstające w każdym cyklu pracy wskutek gradientu temperatury w przekroju nagrzewanych i chłodzonych elementów oraz naprężenia cieplne wywołane różną rozszerzalnością cieplną faz występujących w materiale. W ramach prowadzonych badań opracowano metodykę porównawczą rozwiązań konstrukcyjnych palet pod kątem powstających w nich, w warunkach gwałtownych zmian temperatury , naprężeń cieplnych. Pierwszym krokiem prowadzonych według opracowanej metodyki analiz jest modelowanie numeryczne przepływu ciepła w badanych elementach podczas realizowanego procesu cieplnego, a następnie wyznaczenie czasu t,,,ax, po którym na wybranym kierunku powstają największe różnice temperatury. Następnym krokiem jest przeprowadzenie obliczeń numerycznych naprężeń cieplnych, jakie powstają w poszczególnych punktach badanego elementu po zmianie temperatury z wyjściowej -jednakowej dla całego obiektu do rozkładu temperatury wyznaczonego dla danego procesu po czasie t,,,ax. Krokiem końcowym jest optymalizacja rozwiązań konstrukcyjnych pod kątem minimalizacji powstających w czasie cyklu pracy naprężeń cieplnych. Z uwagi na istotną rolę analiz przepływu ciepła w zaproponowanej metodyce, zbudowano stanowisko badawcze do pomiaru zmiany temperatury podczas nagrzewania lub chłodzenia próbki odzwierciedlającej kształtem żebro pionowe palety . Na zbudowanym stanowisku przeprowadzono pomiary kinetyki zmian temperatury wewnątrz próbki przy nagrzewaniu w piecu oraz przy chłodzeniu w oleju i wodzie, przy różnych temperaturach granicznych danego procesu. Uzyskane wyniki wykorzystano do opracowania modelu MES przepływu ciepła w nagrzewanym i chłodzonym żebrze palety. Po uzyskaniu zgodności wyników obliczeń numerycznych przepływu ciepła z wynikami badań doświadczalnych , przeprowadzono numeryczne analizy naprężeń cieplnych z wykorzystaniem metody elementów skończonych . Przyjęto, że głównymi źródłami tych naprężeń w analizowanych paletach jest różna rozszerzalność cieplna składników strukturalnych występujących w staliwie, z którego są one wykonywane oraz tworzący się podczas procesów wymiany ciepła gradient temperatury. W prowadzonych analizach przyjęto, że w całym zakresie temperatury pracy stosowane do produkcji palet staliwo ma stabilną strukturę austenityczną, a więc w czasie zmian temperatury nie zachodzą w nim przemiany fazowe żelaza Cl w żelazo y i odwrotne. Do analizy naprężeń strukturalnych wywoływanych różną rozszerzalnością cieplną składników staliwa opracowano modele MES strefy przypowierzchniowej nawęglonego stopu austenitycznego. Modele te wykorzystano do analizy wpływu takich parametrów , jak: głębokość strefy nawęglonej , grubość warstwy tlenków na powierzchni stopu czy wielkość ziarna, na naprężenia powstające w warstwie przypowierzchniowej gwałtownie chłodzonego elementu. W etapie końcowym prowadzonych analiz opracowane modele wykorzystano do obliczeń uwzględniających jednoczesne odziaływanie naprężeń spowodowanych różną rozszerzalnością cieplną składników strukturalnych staliwa oraz tworzącego się gradientu temperatury . Uzyskano rozkłady naprężeń sprzyjające powstawaniu obserwowanych w rzeczywistości pęknięć. Dzięki przeprowadzonym analizom modelowym i obliczeniom numerycznym uzyskano wyniki dostarczające informacji o czynnikach sprzyjających formowaniu się naprężeń, w przypowierzchniowej warstwie nawęglonego stopu, przyczyniających się do inicjacji obserwowanych pęknięć . Analizy naprężeń wywołanych gradientem temperatury wykorzystano do oceny wpływu czynników, takich jak rodzaj medium chłodzącego oraz temperatura początkowa i końcowa procesu, na rozkłady naprężeń powstających w pionowym żebrze palety. Zaproponowaną metodykę wykorzystano do analiz wpływu różnych rozwiązań konstrukcyjnych palet na kształtowanie się naprężeń cieplnych podczas gwałtownego chłodzenia. W ramach tych badań przeprowadzono analizy wpływu grubości ścianek palety i rozwiązania konstrukcyjnego ich połączenia oraz analizy wpływu usztywnienia zewnętrznego obrysu palety na naprężenia powstające na wybranych kierunkach. Dzięki uzyskanym wynikom stwierdzono, które rodzaje połączeń powinny być stosowane w paletach poddanych gwałtownym zmianom temperatury, a których należy unikać orazjakie decyzje konstrukcyjne powinny być podejmowane w celu zmniejszenia naprężeń cieplnych powstających na analizowanych kierunkach. Zaproponowaną metodykę porównawczą zweryfikowano w praktyce dokonując modernizacji konstrukcji kosza wykorzystywanego do transportu wsadu. W wyniku identyfikacji , na podstawie przeprowadzonych analiz numerycznych , mechanizmu odpowiedzialnego za powstawanie zniszczeń (dużych deformacji) kosza, zaproponowano zmianę rozwiązania konstrukcyjnego połączenia jego ścian bocznych z podstawą. Zmiana ta przyniosła zamierzony efekt w postaci istotnego zmniejszenia powstających w cyklu cieplnym deformacji, co w znaczący sposób wydłużyło czas eksploatacji badanej konstrukcji. Rezultaty uzyskane w ramach zrealizowanej rozprawy doktorskiej znacząco przyczyniają się do zwiększenia wiedzy o wpływie czynników konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na procesy niszczenia osprzętu do transportu wsadu w piecach do obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej , w tym, w szczególności wytwarzanych ze staliwa austenitycznego odlewów palet. Na podstawie opracowanej metodyki porównawczej i przeprowadzonych przy jej wykorzystaniu numerycznych analiz symulacyjnych można jednoznacznie stwierdzić, czy i poprzez jakie zmiany konstrukcyjne można zredukować naprężenia cieplne powstające w konstrukcjach palet podczas cyklu eksploatacji, a tym samym podwyższyć ich trwałość . Zaproponowana w pracy metodyka porównawcza może być stosowana nie tylko przy projektowaniu palet, ale także przy projektowaniu innych elementów konstrukcyjnych eksploatowanych w warunkach gwałtownych zmian temperatury.Pozycja Open Access Model zastępczy mechanizmu śrubowo-tocznego i jego weryfikacja doświadczalna(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2015) Dolata, Michał; Jastrzębski, Daniel promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Brak dostępu Modelowanie belek stalowo-polimerobetonowych z zastosowaniem modeli ciągłych(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2023) Niesterowicz, Beata; Berczyński, Stefan promotor; Dunaj, Paweł promotor pomocniczy; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Iżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Iżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Iżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Open Access Modelowanie geotermalnych wymienników ciepła typu Field - : pozyskiwanie ciepła geotermalnego(Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, 2019) Kujawa, Tomasz; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Open Access Modelowanie i interpretacja właściwości spektroskopowych i strukturalnych jonów przejściowych o najniższej symetrii lokalnej w kryształach(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2010) Gnutek, Paweł; Rudowicz, Czesław promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiPozycja Brak dostępu Modelowanie układu elektrohydraulicznego w aspekcie oceny jego stanu zużycia(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2022) Mozga, Łukasz; Abramek, Karol Franciszek promotor; Prajwowski, Konrad promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i MechatronikiTemat rozprawy doktorskiej skupia się wokół tematyki modelowania układów elektrohydraulicznych . Przeprowadzona analiza literatury, dokonana głównie w kontekście oceny stanu zużycia tego typów systemów, pozwoliła na stwierdzenie, iż obecnie nie opracowano modeli predykcyjnych tak złożonych układów . Modele takie służyły by w ocenie stanu zużycia poszczególnych podzespołów bazując na stworzonym modelu matematycznym. W tym celu zaproponowano metodę modelowania układu umożliwiając predykcję jego stanu zużycia oraz usprawnienie procedur diagnostycznych . Istotą rozprawy jest opracowany model matematyczny mechatronicznego układu elektrohydraulicznego oraz procedur diagnostycznych oceny stanu zużycia jego podsystemów. Stworzenie modelu wirtualnego o założonej funkcjonalności diagnostycznej, wymagało indywidualnego wyznaczenia jego parametrów . Wykonano szereg badań doświadczalnych na autorskim stanowisku badawczym, co umożliwiło zwalidowanie samych procedur i parametrów modelu predykcyjnego. Skuteczność procedur i dokładność modelowania potwierdzono na realnym pojeździe samochodowym wyposażonym w modelowany układ elektrohydrauliczny .Pozycja Open Access Nagniatanie narzędziami hydrostatycznymi złożonych powierzchni przestrzennych na frezarkach CNC(Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2011) Grochała, Daniel; Olszak, Wiesław promotor; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki