Consumer Acceptance and Sensory Attributes of Selected Products Processed from Sea Buckthorn
Abstract
Increased interest of consumers in healthy food, supplying large quantities of
biologically active substances is noticeable recently. Dynamically developing market of fruit and
vegetables offers innovative products, including the group of so-called super fruits, previously
unknown or unappreciated, with exotic flavours, rich in bioactive components. An example of such product is sea buckthorn. The aim of the study was to compare the sensory attributes and
consumer liking of selected products made from sea buckthorn. The juices, nectars and jams
made from sea buckthorn were analysed. Some of the tested products were purchased from the
organic shop and some made from fresh fruit in the laboratory. Sensory evaluation was carried
out by method. In consumer acceptance test the general appearance, transparency, aroma,
taste, and overall liking were evaluated using a 9-pointhedonic scale. Additionally, the
willingness to buy of tested products was assessed. The sensory characteristics of tested
products were evaluated using Quantitative Descriptive Analysis (QDA). As a results it was
concluded that juices and nectars from sea buckthorn are not accepted by consumers because
of their bitter and sour taste and smell, while the sweet and fruity taste and aroma of jams
encourage consumers to purchase them. Ostatnio wzrosło zainteresowanie konsumentów żywnością, będącą źródłem
substancji biologicznie czynnych. Dynamicznie rozwijający się rynek owoców i warzyw oferuje
innowacyjne produkty zaliczane do grupy tak zwanych superowoców, wcześniej nieznanych lub
mało znanych, o egzotycznych smakach, bogatych w składniki bioaktywne. Przykładem takiego
produktu jest rokitnik. Celem badań było porównanie cech sensorycznych i upodobań
konsumenckich wybranych produktów wykonanych z rokitnika zwyczajnego. Niektóre
z badanych produktów zostały zakupione w sklepie organicznym, a niektóre przygotowano
w laboratorium. Ocenę sensoryczną przeprowadzono przy użyciu trzech metod: akceptacji
konsumenckiej w skali 9-stopniowej, w której oceniano wygląd ogólny, smak, zapach,
klarowność i ogólną jakość sensoryczną. Dodatkowo oceniono skłonność konsumentów do
zakupu testowanych produktów. Określono także profile smakowo-zapachowe badanych
przetworów za pomocą ilościowej analizy opisowej (QDA). W wyniku przeprowadzonych badań
stwierdzono, że soki i nektary z rokitnika nie są akceptowane przez konsumentów ze względu
na cierpki smak oraz kwaśny smak i zapach, natomiast słodki owocowy smak oraz zapach
dżemów zachęca konsumentów do ich zakupu.
Collections
The following license files are associated with this item: