Postery (BG)

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
  • PozycjaOpen Access
    Infrastruktura otwartej nauki w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie
    (2024-04-12) Piątek-Hnat, Marta; Narloch, Anna; Skrodzka, Justyna; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Biblioteka Główna
    Temat otwartej nauki staje się ważnym aspektem w rozwoju naukowym uczelni wyższych. Jak wynika z definicji otwarta nauka to nieograniczone udostępnianie, przetwarzanie, pobieranie, rozpowszechnianie artykułów i badań naukowych oraz dzielenie się nimi nieodpłatnie. Celem przeprowadzonych badań jest przedstawienie wyników analiz statystycznych oraz doświadczeń pracowników Biblioteki Głównej ZUT związanych z wdrażaniem polityki otwartego dostępu na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. Przeanalizowano stan wiedzy o otwartym dostępie po wprowadzeniu aktów prawnych związanych z polityką otwartości. Do zbierania danych zostały wykorzystane badania ankietowe oraz metoda analizy danych z artykułów naukowych wprowadzonych do uczelnianej bazy publikacji Panel2. Pozwoliło to na porównanie ilości publikacji wydanych w otwartym oraz zamkniętym dostępie na przestrzeni lat 2017-2023. Dokonano również przeglądu dokumentów zdeponowanych w Repozytorium Instytucjonalnym ZUT oraz Repozytorium Otwartych Danych Badawczych Most Danych. Stwierdzono, że ten sposób upowszechniania badań naukowych wykazuje stałą tendencję wzrostową. Po przeprowadzonej analizie można stwierdzić, że głównym problemem we wdrażaniu polityki otwartości na Uczelni jest niewystarczająca znajomość zagadnienia wśród pracowników i doktorantów. Pojawia się tutaj konkluzja, że należy zwiększyć liczbę szkoleń dla kadry naukowo-dydaktycznej ZUT, co pozwoli podnieść ich kompetencje w sferze nauki. W perspektywie przełoży się to na zwiększenie udostępniania publikacji i danych badawczych w modelu otwartego dostępu oraz sprawi, że nastąpi wzrost ich liczby cytowań.