Woźniak, Piotr2023-03-132023-03-132022Woźniak P. (2022). Badanie zmian potencjału zeta membran ultrafiltracyjnych w procesie oczyszczania ścieków z myjni samochodowej. W: Lendzion-Bieluń Z., Moszyński D. (Eds.), Postępy w technologii i inżynierii chemicznej 2022 : praca zbiorowa (s.192-199). Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. https://hdl.handle.net/20.500.12539/1689978-83-7663-352-7https://hdl.handle.net/20.500.12539/1689Myjnie samochodowe to rodzaj działalności, w której zużywa się duże ilości czystej wody i odprowadza do środowiska ścieki zawierające szkodliwe chemikalia. Ilość wody potrzebnej do umycia każdego samochodu w zależności od jego rodzaju szacuje się na 150 - 200. Zanieczyszczenie ścieków spowodowane jest trzema źródłami: środkami chemicznymi stosowanymi w myjni samochodowej, eksploatacją samochodów oraz zanieczyszczeniami komunikacyjnymi, takimi jak zanieczyszczenia nawierzchni drogowych, kurz, piasek, sól i drobne cząstki spalin. Obecnie do separacji tych zanieczyszczeń powszechnie stosuje się następujące procesy: filtrację piaskową, elektrokoagulację, koagulację chemiczną, ozonowanie oraz metody biologiczne. Jednak wymienione powyżej tradycyjne metody są często nieskuteczne. Z tego powodu procesy membranowe takie jak ultrafiltracja (UF), mikrofiltracja (MF) i nanofiltracja (NF) zyskały duże zainteresowanie jako doskonalsze metody usuwania zanieczyszczeń ze ścieków powstających w myjniach samochodowych.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskapotencjał Zetamyjnia samochodowaultrafiltracjaoczyszczanie ściekówInżynieria ChemicznaBadanie zmian potencjału zeta membran ultrafiltracyjnych w procesie oczyszczania ścieków z myjni samochodowejPart of book„Nauka dla Społeczeństwa” nr projektu NdS/538617/2021/2022